Home > Fototeknik, Inspiration, Nye vinkler > Dybdeskarphed – DOF

Dybdeskarphed – DOF

Dybdeskarphed eller DOF, Depth of field, er et af de værktøjer vi har der kan skabe en stemning på et billede… Jeg bruger det ofte… Det er sjovt at lege med og kan give dine billede et perspektiv og, ja, dybde… Med kreativt brug kan du udtvære din baggrund og dermed isolere og fremhæve dit objekt ved at holde det i fokus… Men… Hvordan placerer du din DOF? Hvordan ved du hvor din nær- og fjerngrænse er, i det felt du gerne vil have skarpt? En velplaceret dybdeskarphed kan betyde om et billede virker eller ej…

DOF er betegnelsen for de grænser, hvor dit motiv er skarpt indenfor… Er dit motiv udenfor DOF vil det ikke være skarpt… Jeg har brugt et værktøj til at udregne DOF’en, på de optikker jeg bruger mest… Jeg ved hvordan afstand og blænde påvirker DOF’en, og udfra et par standard kalkulationer, kan jeg omtrent se hvad jeg har skarpt på billedet, inden jeg har trykket på knappen… Man får det også trænet sit ‘foto-øje’, når man begynder at tænke over det og bruge DOF i sin komposition, og dit syn på motivet skal jo gerne gengives på billedet…

Her er 2 eksempler hvor dybdeskarpheden er tydeligt demonstreret…  SneglKnop

Jeg bruger DOFmaster til at regne min dybdeskarphed ud, indtil det ligger på ryggraden… DOFmaster fortæller også, ikke uvæsentligt, hvor meget luft du har foran og bagved dit motiv… Dybdeskarpheden kan og ligge på hele billedet… Som tommelfingerregel giver lavt blændetal en snæver DOF, og højt blændetal en dyb DOF… Det var med det i tankerne, jeg startede med at bruge DOF i mine kompositioner…

Så; Kom ud og skyd! 🙂

-Jesper

  1. No comments yet.
  1. April 22, 2010 at 7:28 pm

Leave a Reply

