Home > Inspiration > Tænk i billeder – Det fotografiske øje

Tænk i billeder – Det fotografiske øje

At tænke i billeder – Det fotografiske øje…

Det Gyldne Snit

Jeg tænker oftest i billeder… Jeg tænker i momenter og nuer… I former og farver… Jeg ser, for jeg bruger mit fotografiske øje… Det gør mig også i stand til at være tilstede og nærværende… For hvis man ikke er det, mister man stemningen… Vinklen… Lyset… Ja, øjeblikket… Jeg sætter rammer om mine motiver, men…

jeg lukker ikke noget ude… Jeg fremhæver istedet en detalje… Eller fastfryser den, så der kan tænkes over den… Måske starter den tanker, der normalt ikke ville have været der…  Jeg tænker ‘Out of the box’ i rammer…

Mit mål er, og det bør være dit som fotograf, at forsøge at fastholde og gribe øjeblikke… Fotografier er ikke noget vi tager… Det er øjeblikke vi låner… For et tiendedel sekund eller mindre… Eller mere? Sammenlagt er mine billeder måske 4-6 minutter af livet… Det er ikke meget… At fotografere er også at skabe… At skabe situation der er smukke, simple eller provokerende for andres øjne… Men det kræver du bruger Øjet… Ser du ikke selv mulighederne der ligger foran dig, går du måske glip af skuddet og din mening med kompositionen kan gå tabt… Det er klart man ikke, fra den ene dag til den anden, får skabt sit Øje… Ligeledes bliver man heller aldrig færdig med at betragte verden i nye vinkler… Men man bliver bedre til at se dem og fremhæve dem… Man bør konstant søge at udvikle sit øje… Ingen fotografer bør nogensinde  sige: “Jeg har ikke flere vinkler på verden..”, for så stopper han med at skabe… Med at udvikle sit øje… Og går i stå…

Hvad kan du så selv gøre for at hjælpe dit Øje? Hvad kan du tænke over, der kan ændre dine billeder? Her er et par tips…

-Dit synspunkt, fysisk… Ikke mentalt… Står du op? Tager du billedet i niveau eller nedefra? Skal du på knæ eller 30 grader venstre om motivet? Prøv at variere din skud-vinkel… Flyt dig i forhold til motivet… Følg din intuition og prøv noget nyt…

-Din optik/zoom-niveau… HVilken optik har du på? 50mm? 200mm? Zoom? Fast brændvidde? Er du på et stadion, ville du nok vælge en tele, mens du i haven eller i skoven ville søge en macro til at fotografere sommerfuglen… Er din optik for lille og kommer du for tæt på sommerfuglen og får den skræmt væk? Kend dine optikkers nærgrænse… Test det mest muligt i ydergrænserne… Hands-on erfaring er utroligt vigtigt som fotograf…

-Dit crop… Dit udsnit… Er det portræt- eller landskabsorientered? Det er dig der bestemmer hvad der er inden for din kompositions fire kanter… Bruger du Det Gyldne Snit? Er dybdeskarpheden dyb eller smal? Kan du evt. beskære anderledes?

-4 grundlæggende design principper: Farve, Lys, Form og perspektiv… Studér godt design… Gode kompositioner… Gode fotografer… Der kan læses meget ud fra andres færdige billeder og der er et utal af dygtige folk at hente inspiration fra… Tag på museer og udstillinger… Kan du selv udstille? Men husk samtidigt, der er ikke noget rigtigt og forkert… Der er kun hvad du ser, og hvad du skaber…

Enhver kan være heldig og periodisk lave en godt billede, men hvis du smider nok spaghetti på væggen, er der tilsidst noget der hænger fast… Betyder; Tager du bare nok billeder, skal der nok være et eller to der virker… Men har du evnen til at være metodisk og grundig… Tager du billeder efter dine rytmer, så kommer de virkeligt gode motiver oftere igennem stædighed, tanke, indsigt og bestemt øvelse!

Dit Øje er unikt for dig og dig alene… Tag for eksempel et par venner med en tur på strøget eller i skoven… Selvom i går i samme omgivelser, i samme lys og laver den samme ting, vil i hver især, få fotograferet motiver eller situationer, de andre ikke har set… Det er måden du angriber motivet, øjebklikket på… Det er måden DU ser på… Det er DIN måde at tænke i billeder, der skaber dine resultater…

Så tænk i billeder… I kompostioner og udsnit… Så får du dit eget syn og din egen vinkel… Udvikkel dit Øje med nøjsomhed og øvelse… 🙂 Og kom så afsted! 😉

-Jesper…

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

