Home > Kameraproducenter > Billig D40 eller D40x kit fra Nikon

Billig D40 eller D40x kit fra Nikon

I forbindelse med Nikons 90 års jubilæum i år gives der cashback på D40’eren eller deres D40x kit… Cashback har været brugt i årevis i USA, men jeg mindes ikke at have set det herhjemme før… Du får 670,- Kr tilbage og det virker sådan: Du køber ovenstående model, registrerer dit kamera online, modtager derefter cashbacken… Smart… Det gælder indtil 31. august i år… Læs Nikons offentliggørelse HER

 Desuden venter vi andre stadigt på D3’eren… Deres nye flagskib der var spået til at komme på markedet her i slutningen af juli… Se også min forrige post om dette HER

 God weekend! 😉 

  1. August 11, 2007 at 3:18 pm

    Spændende blog, masser af god hands-on information. Faktisk har jeg netop købt Nikons D40 kit. Jeg er vist lige midt i målgruppen med et par kompatkkameraer bag mig, og en frustration over at de ikke kunne det jeg gerne ville have dem til.

    Nu har jeg så pløjet mig igennem et par fotobøger – foruden at have læst dine inputs på fototeknik m.v., og jeg har forelsket mig i et motiv, som åbenbart er meget populært, nemlig løbende vand med stationære objekter i eller omkring vandet.

    Med en længere lukkertid kan man tilsyneladende give vandet en silkeagtig næsten eventyrfornemmelse over sig kombineret med skarpheden i de stationære objekter, f.eks. sten der ligger i vandet.

    Mit problem er, at en lang lukkertid jo hurtigt resulterer i en overeksponering af motivet, så det bliver næsten hvidt. Jeg har prøvet mig frem med at kompensere med blændværdier fra f2.8 til max værdien. No use. Er det simpelt hen fordi der var for meget lys da jeg forsøgte mig? Det var omkring 13-tiden og delvist overskyet. Jeg forsøgte også med eksponeringskompensation fra 0.0 til 5.0. Det mørknede billedet lidt, men vandet så ikke ret eventyragtigt ud 🙂 af den grund.

    Hvordan gør man? Og er det mig der har misforstået begreberne lukkertid og blænde. Lukkertid=hvor lang tid hullet er åbent, blænde=hvor stort hullet er?

  2. August 12, 2007 at 6:28 pm

    Hey Mikkel…

    Først, mange tak for rosen… Fedt at høre! 🙂
    Dernæst, dit bud lyder rigtigt… At der er for meget lys på det valgte tidspunkt… Der skal være rigtigt meget fart på vandet, hvis det skal blive blødt at se på ved lukketider langsommere 1/100 sek ved middagstid (Jeg gætter på din lukketid har været mindst det, formodentligt endda hurtigere.)
    Jeg har selv taget lidt af disse motiver, som du kan på mit hjørne af fotokritik.dk… Se evt. her: http://www.fotokritik.dk/?x=/oversigt.html_bruger=1341

    Min metode er simpel.. Jeg er ude på lokationen ca. 1- ½ time før solen går ned, nogengange lige i tusmørket.. Jeg bruger et stativ eller andet fast underlag, hvilket er nødvendigt, da jeg søger en lukketid på 1/30 og gerne endnu længere, og du har ikke misforstået begreberne, men de har stor indflydelse på hinanden og din dybdeskarphed, din DOF… Kameraet bliver sat til lav ISO, timer (så jeg ikke ryster kameraet når jeg trykker af), jeg vælger program S, altså shutterspeed, og som udgangspunkt ca. 1/30 eller 1/50 for at have et udgangspunkt og det bliver valgt udfra om solen er nede bag træer, huse eller om vandet løber meget langsomt… Jo mindre lys der er, jo længere tid kan du have åben uden at brænde vandet ud… Vær også opmærksom på evt. vindstød… Er din shutter åben i 1-2-4 sekunder, kan små grene, strå og kviste nemt blive slørede… Dette kan dog også tilføje fine effekter! Og en vigtig ting at huske er jo længere du holder din shutter åben, jo blødere og mere diffus bliver vandet…
    Efter første billede kigger jeg hurtigt og der efter justerer jeg lukketiden, som enten gøres langsommere eller hurtigere… Er der stadig for meget lys, må jeg vente lidt… Jeg har ofte en termokande med og tager gerne 10 minutter på en sten, mens jeg lytter til vandet… Vores vandløb er fantastiske mens solen går ned!

    Så derfor: Skumringstid, stativ, lav ISO, program S, tålmodighed og kaffe… 😉

    Jeg håber at du kan bruge dette til noget? Jeg vil da gerne høre om resultatet, hvis det er…

    Venligst, Jesper Elgaard…

  3. August 12, 2007 at 8:25 pm

    Hej Jesper

    Tak for inputtene. Jeg noterer mig, at der skal kaffe til 🙂 Jeg tror min fejl har været, at være der lige midt i middagssolen. Jeg prøver igen med dine råd i baglommen. Jeg vil meget gerne dele resultatet – faktisk var jeg ude og rode lidt i byen i går aftes. Du er velkommen til at tage et kig på resultaterne, der er sikkert noget der kan gøres bedre forestiller jeg mig.

    http://picasaweb.google.dk/mikkel.eggers/KBenhavnNatoptagelser

    Glæder mig til mere fotolæsning.

  4. August 16, 2007 at 5:22 pm

    Aftenbilleder er også tit interessante… Jeg arbejder pt. på en artikel på netop dette… Dine fotografier ser hæderlige ud… Jeg håber dog ikke jeg støder dig, ved at nævne du stadigt kan udvikle dig endnu længere! 🙂 Det kan vi alle sammen heldigvis… Ellers blev det vist lidt kedeligt…
    Tak igen for rosen…
    -Elgaard..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

