Home > Fototeknik, Inspiration, Nye vinkler > Aften/nattefoto [Pics]

Aften/nattefoto [Pics]

havn

Aftenfotografering er spændende… De kreative muligeheder og metoder at arbejde efter en nærmest uendelige… Her kommer et par råd fra mine egne erfaringer…

Når du får planer om at begive dig ud en aften og skabe noget flot og anderledes, er det en god idé at vælge et tidspunkt og en lokation på forhånd… Jeg har før brugt et par aftener (eller eftermiddage) på en rundtur i byen og vælge nogle forskellige spots ud… Så skal jeg ikke bruge tid på dette når jeg hellere vil fotografere… Hvad angår tidspunkt kan du overveje om det er den magiske ½-time efter solnedgang, hvor himlen er smukt gradueret, eller måske om det skal være helt mørkt nat… Lidt forberedelse skader aldrig…

  • Det første du bør pakke til dit udstyr på sådan en aften er et stativ! Dette er, efter dit kamera, det vigtigste værktøj… Med det svage lys bliver lukketiderne lange, og derfor får du brug for god støtte og særligt hvis der ikke er helt vindstille… Manfrotto er her din ven! 🙂
  • Vælg et par optikkker… En til “landskab” og en til mindre scenerier… Jeg bruger ofte min 24-70 f/2.8 og min 50mm f/1.8, da de begge er forholdvis lysstærke…
  • Tøj efter vejr og årstid… Er det vinter og derfor er varmere indendøre, skal du passe på kondens i dit udstyr når du går ud… Har du et bryggers eller en køligere udstue, lad din oppakning ligge der et par timer inden afgang… Den gradvise langsomme nedkøling mindsker risikoen for kondens i dit udstyr…

storebælt

Hvad angår kamera’ets indstillinger er her hvad jeg har brugt: Laveste ISO (Mindre støj), manuel lukketid , manuel blænde, timer på 2-5 sekunder (Selv dit tryk på udløseren kan ryste billedet) og en hvid balance der enten er ‘Tungsten’ eller manuel sat… Blænden bliver som udgangspunkt sat lavt for at få mere lys ind… Lukketiden er hvad jeg har brugt til at styre eksponeringen, og ligger i alt fra 2 til 30 sek… I disse digitale dage er det jo fedt, vi kan få en idé om billedet allerede mens vi er i gang med at arbejde… Har du mange kraftige lyskilder fra f.eks forretningers vinduer start med 5-10 sek., og er der kun et par gadelamper og dertil forbipasserende biler prøv med 20-30 sek…

Vælg dit motiv på forhånd og vær opmærksom på blandingslys der konflikter med din hvid balance… Er det den rigtige hvidbalance du har sat kameraet til? Eksperimenter med forbipasserende biler (bilernes retning er jo heller ikke uvæsentlig grundet lygternes farve) og fodgængere… Tag også ud på stærkt tågede aftener hvor lyset er drastisk ændret… Kør forbi havnen, strøget, banegården eller rutebilstationen… Ved stadioner og på havne kan de store floodlights give lyskegler som store cirkustelte… Vælg dit motiv – Dit crop af scenen – før du tager fotografiet… Husk, du behøver ikke stole på at kameraet skaber dit fotografi, når du selv kan… 😉

Her er et par af mine andre natteskud…
Scandinavian Congress Center i Århus
Modkørende bil
Dalgas Avenue
Hovedstadsserie

  1. August 22, 2007 at 9:46 pm

    Hej Jesper

    Fine råd til nattefotografen. Du siger, at blandingslys kan skabe konflikt med hvidbalancen. Hvad kan et eksempel være på det? Vil resultatet så bare blive et billede med enten for varme eller for kolde farver?

    Jeg bor selv i byen, og har derfor ofte den som motiv, men jeg tror faktisk altid byen er den nemmeste leverandør af motiver simpelthen fordi, der er så mange elementer i de motiver man kan få frem. En gadelygte, en bil, et skilt, en forbipasserende. Det er vanskeligt at finde steder i byen, der har den tilstrækkelige motivmæssige ro, til at man får et godt billede ud af det.

    Det gik op for mig, da jeg havde været uden for byen i en mindre landsby og tage nogle billeder. Det var langt nemmere at komponere, fordi der simpelthen var færre ting. Derfor var det lettere at se de tilstedeværende objekter som elementer i en komposition.

    Jeg har lagt nogle stykker op på fotokritik.dk, som i øvrigt godt nok ikke har det mest brugervenlige interface.

    http://www.fotokritik.dk/oversigt.html?bruger=30864

    /Mikkel

  2. August 26, 2007 at 4:37 pm

    Har du 2 eller flere lyskilder, bør du vælge din WB manuelt… Det er mest for din egen skyld, hvis du nu regner med en bestemt toning, og kamera’ets automatik måler anderledes… 🙂

    Jeg er helt enig, med dig på det simple i et billede… Et motiv kan hurtigt blive rodet, og beskueren kommer i tvivl om hvad du vil vise…

    Fotokritik har i lang tid kørt elendigt, mildest talt… Jeg har kastet mig over photosig.com i stedet.. Andre steder er eyefetch.com, imagerating.dk… Fine anderledes og interessant fotos du har lagt op…

    Keep shootin’, Tex…

    -Elgaard..

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

