Home > Alting og ingenting > Nyt kamera

Nyt kamera

Ja, så har jeg svinet mig til med et nyt stykke udstyr… Denne gang blev min elskede D70 udskiftet med en D300… (D300 fra Wikipedia.org) Ikke at D70’eren bliver gemt væk, men første valget er nok alligevel mit nye hus…

Hvorfor D300 før D3… Tja, der er et par overvejelser… Det går på pris, ydelse og fordele… Min D70‘er er fra 2005 og har skudt ca. 25.000 gange, hvilket jo ikke er et problem for kameraet, men Nikons D3 og D300 har mere eller mindre outdated samtlige tidligere modeller, så noget skulle der ske… Prisforskellen på de to nye Nikon kameraer er til at få øje på, og ville jeg have et nyt hus inden ferien, ville jeg blive nødt til at “nøjes” med D300… Læs en sammenligning fra Ken Rockwell HER..

Forskellen i ydelse er ikke meget, da jeg også købte batterigreb… Dog er D3’eren full-frame og har plads til 2 hukommelseskort og en buffer der ikke løber tør for plads, men jeg har pt. ikke brug for at skyde med den hastighed, så 8fps må være nok… En anden fordel er faktisk cropfactor’en… Jeg tager stadigt en masse natur/fuglefotos, så x1,5 er også brugbart…

Så det var den billigste og hurtigste løsning til et nyt hus… Derfor D300… Og jeg er på ingen måde skuffet! Den skyder støjfrit ved 1250 ISO.. Kan lave multi-exposures.. Der er endda en retoucheringsmenu, hvor man kan justere med anti-rødøjne, varm/kold-filtereffekt m.m.. Manualen er på ca. 400 sider og kun på dansk.. 🙂

Desuden tog både D3 og D300 TIPA awards her i 2008… D3 TIPAD300 TIPA
 

  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

