Home > Fototeknik, Inspiration > High pass sharpening

High pass sharpening

Vi havde torsdag aften et klubmøde i ISO8000. Temaet var ‘Vis dine 3 bedste skud’. Vi fik samlet 14 mennesker til en rå-hyggeligt aften, hvor inspirationen løb ned af væggene. 🙂
Et af emnerne der blev berørt mht. redigering, og skabte en del spørgsmål, var brugen af High Pass Sharpening kontra USM (Unsharp Mask). Jeg skrev efterfølgende en artikel med en vejledning til klubmedlemmerne. Jeg tænkte det måske også var noget for jer?

Læs med her:  High Pass Sharpen.

Jeg vil rigtigt gerne høre din mening – Helt fra det helt banale som opsætningen af artiklen, til brugbarheden af informationen.

_dsc7787

 

 

    <— Iso8000’ere kigger fotos på storskærm

  1. March 22, 2009 at 11:55 pm

    High Pass Sharpen er en udemærket alternativ til USM. Din tutorial er også fint skrevet og billeder for hvert “træk” er super godt for nybegyndere. Hvis jeg bruger denne skarphedsmetode, sætter jeg dog opacity på cirka 60% på High Pass layer’et, for ellers bliver det tit for overbehandlet.

    En anden måde jeg også gør billeder skarpere på, er at bruge LAB metoden. Tit er den bedste løsning, da den kun gør lyse områder skarpere. Dvs man gør ikke støj værre i de mørke områder.

    • March 23, 2009 at 7:21 pm

      Hej Klaus.
      Det er et ret godt tip. Tak for det og tak for rosen! 🙂
      -Jesper

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

