Home > Nye vinkler > Århus Havn. Nu med stjerner.

Århus Havn. Nu med stjerner.

Et ældre foto taget med min D70’er, som lige blev taget op igen. Til sidste klubmøde i iso8000 fremviste vi nogle af vores fotos, og dette var et af mine. Taget på stativ. 82mm. 25 sek. f/9.

harbor_web

 

 

 

Jeg høstede pæne roser, fra mine alt for venlige klubfolk. Dog nævnte en, at dette foto bare liiiige manglede lidt stjerner. Det har det så fået nu. Efter ca. 4 minutter i Photoshop. 

harbor_stars_web

 

 

 

Fremgangsmåden var som følgende:
Jeg markerede himlen blødt af. Tilføjede støj (>Filter>Add noise – 15% – monochromatic). Justerede kontrast og lys for at udtynde stjernerne (+80 contrast/-20 lightness). Herefter brugte jeg en 200px eraser (25% opacity – 100% flow), og prøvede at gøre områder med stjerne mindre tydelige, for et mere “realistisk” udseende. Du kan lege med indstillingerne og få tættere stjerner ellers større spredning. Endvidere kan du kopiere din markering til et nyt lag, og gentage processen og skabe større og mine stjerner. Udtyndingen med Eraser-tool er dog ret vigtig.

Om jeg har nået et bedre resultat, kan jeg ikke helt blive klog på. Med lidt mere arbejde, kunne himlen godt blive mere realistisk. Jeg har stadigt forsøgt at holde himlen nedtonet, så den ikke stjæler fokus fra lysene, farverne og spejlingen.

  1. March 27, 2009 at 6:56 pm

    Lækkert foto, men du har lavet alt for mange stjerner. Plus du skulle lade nogle få stå mere skinnende frem.

    Hvis det havde været mig,ville jeg have beskåret det i top og bund, så det fremstår som et panorama.

    • March 28, 2009 at 10:58 am

      Tak. 🙂
      Ja, det har du nok ret i mht. antallet. En panorama version kunne også virke. Det var faktisk også en kommentar fra det møde, jeg omtalte.
      Faktisk tror jeg også selv jeg foretrækker den originale udgave. Fordi jeg ved det var sådan det så ud. Det er ikke manipuleret! 🙂
      -Jesper

  2. March 29, 2009 at 8:20 pm

    Hej Jesper.
    Jeg må desværre indrømme, at lave stjerner med støj, mere ligner støj end stjerner.
    Originalen synes jeg derimod er rigtig flot.
    Hvis du nu har sat dig for, at der skal være stjerner på himlen, bliver det nok flottest og mest realistisk hvis du tager et billede af stjernehimlen og sætter ind.

    Vh. Jesper.

  3. March 30, 2009 at 4:20 pm

    Det er ellers en teknik, jeg lærte på et kækt photoshop-kursus, så der er nogen der kan få det til at virke. 🙂 Men vi er enige om, det ikke virker på dette foto. Det er alligevel en lidt sjov ting. Det er jo en decideret manipulation, og det kunne udføres perfekt. Er det så stadig et foto? Eller bliver det kunst?
    -Jesper.

  4. March 30, 2009 at 8:09 pm

    Du har nok ikke hørt ordentligt efter 😉

    Ja, fotokunst er svært at definere. Billedet behøver vel ikke nødvendigvis, at være manipuleret og bliver absolut ikke kunst bare fordi det ér manipuleret.
    Jeg var på Galleri Image nede i Vestergade for et stykke tid siden. „Galleri Image er et ikke-kommercielt galleri, som har til formål at vise national og international foto- og videokunst med det sigte at udbrede kendskabet til fotografisk kunst af høj kvalitet”.
    Der så jeg en udstilling af Tomas Lagermand Lundme. Sikken noget l….
    Hvis det er fotokunst, så er definitionen vist bare, at man skal kunne lave en pressemeddelelse i meget intellektuelle vendinger. Det var lidt som Kejserens nye klæder.
    Jeg tror jeg giver fotokunsten en chance mere med denne udstilling der løber i april. http://galleriimage.dk/Udstillinger-2009/april-maj-2009.htm

  5. April 1, 2009 at 1:22 pm

    Det er muligt! 😀

    Godt tip med udstillingerne der, Jesper. Tak for det. 🙂

    -Jesper

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

