Home > Inspiration > On the right track

On the right track

tracks

 

 

 

 

       <– D300 – 300mm – f/10 – 1/250s

 

Fotografi fra Ålbæk lige syd for Skagen. Det lange lige spor tiltalte mig, og jeg prøvede at skabe et foto med en god dybde i, der gav et indtryk af uendelighed. Samtidig synes jeg ensomheden virkede tiltalende.

  1. April 30, 2009 at 5:17 pm

    Hej Jesper.

    Jeg har sjovt nok også næsten lige været i Ålbæk og set selvsamme jernbanestrækning.
    Jeg fik ikke fotograferet banen, men jeg tænkte faktisk på det. Det var netop det uendelige der tiltrak mig, og jeg ville i modsætning til dig, have brugt en vidvinkel for at gøre banestrækningen endnu længere og få skinnerne til at slutte i samme punkt. 300 mm trækker perspektivet meget sammen og jeg får ikke helt fornemmelsen af uendelighed.
    Men da jeg ikke tog noget billede er det jo bare en udokumenteret teori 🙂

    Vh. Jesper.

  2. April 30, 2009 at 5:20 pm

    PS.
    Jeg ville nok også have fokus lidt længere fremme i billedet, så det også var skarpt i bunden. Det er nok en smagssag, men det virker logisk i dette motiv.

  3. May 3, 2009 at 5:24 pm

    Hej Jesper.
    Tak for kommentaren.
    Der er helt fantastisk deroppe. 🙂 Man bliver bidt af Skagen.
    Det er jo det dejlige ved fotografiet. Alle ser forskelligt, og tager forskellige fotos. Med min vidvinkel, syntes jeg sporet blev sekundært, og træerne, himlen og andre elementer tog opmærksomheden, og jeg syntes dybden forsvandt. Men sådan er der jo så meget. 😀 Placering af DOF – Hmm… Tjo… Ville det ikke holde dit fokus i forgrunden? Jeg synes jo mine øjne vandrer ned af skinnerne i denne version.

    -Jesper.

  4. May 4, 2009 at 7:00 pm

    🙂 Udokumenterede teorier er jo nemme at fremføre, så da du jo åbentbart har prøvet med vidvinklen, vil jeg ikke være påståelig. 🙂 Jeg vil dog afprøve min teori en dag. 16 mm (FF), højformat, lille blænde og billedfeltet startende lige foran skosnuderne.

    Du har helt ret i, at det er et fantastisk sted. Det er 20 år siden jeg var der sidst, men nu tror jeg nok det skal være en årlig begivenhed.

    (Jeg har faktisk ikke været i Århus siden min tur på fiskerihavnen, men jeg har ikke glemt, at jeg skal give dig et kald).

  5. May 17, 2009 at 7:54 pm

    Jeg kan faktsik godt li´ det med den brændevidde du har taget det med Jesper.
    Tilgengæld tænker jeg det kunne være spændende at se det i et lavere pespektiv, altså 20 – 30 cm over jorden … hvordan mon det så ville tage sig ud?

    😉 Lars

  6. May 18, 2009 at 10:43 pm

    Lars> Det er dejligt med nogle forskellige vinkler! Det er jo lige dette en blog om foto bør bruges til. 🙂
    Jeg kunne godt have prøvet at gå på knæ. Det vil jeg prøve næste gang. 🙂 Tak for ros og tip.

    Jesper> Ja, ring endeligt. 🙂

    -Jesper

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

