Home > Inspiration, Nye vinkler > Panorama

Panorama

Harrild_hede_pano_web

I går aftes var jeg på aftentur med min far på Harrild Hede. Målet var at høre og se fuglen Natravn, og det lykkedes over al forventning. Vi var afsted i god tid, for at være i terrænet inden de startede med at synge og fouragere (oftest omkring 2230-2245). Det gav mig god tid, til at fotografere inden fuglene ville være aktive! 🙂 Win-win…

Jeg har leget med Photoshop’s photomerge, altså panorama-funktionen. Ovenstående billede er sammensat af 8 fotos og efterfølgende justeret med curves, levels og en smule vibrance.

Hvis du ikke har prøvet dette, eller er tvivl om hvordan er her en lille vejledning. Det giver nogle ret interessante billeder, og man behøver ikke bruge 8 fotos. Det vil også virke med bare 2. Der skal dog være et overlap på billederne, når du fotograferer. Gerne op til 50%, og ikke under 20%, da det så kan blive svært for photoshop, at finde fixpunkter til sine udregninger. Afhængig af antallet af fotos du bruger, og din computers ‘overskud’, kan det tage lidt tid at samle billederne.

Her er en tutorial fra Youtube:

Jeg hører gerne om dine erfaringer med Photomerge. Specielt også hvis du har flere tips eller måske et spørgsmål.

Se også dette fra Århus Stadion, NRGI Park. Taget efter en fodboldkamp.

AarhusStadium_Panorama_web2

Dette foto er samlet af 5, og desværre håndholdt. Resultatet er jeg dog helt tilfreds med. 🙂

-Jesper.

  1. July 22, 2009 at 11:06 pm

    Godt panorama, har selv set en del kampe der. 🙂

    • July 23, 2009 at 7:29 am

      Tak for rosen. 🙂

      Det er desværre nogle år siden jeg har set en hel fodboldkamp. Jeg har for få timer i døgnet, tror jeg. 🙂

      -Jesper.

  2. July 26, 2009 at 9:10 am

    Hej

    Flotte billeder! Jeg tror, jeg vil en tur ud og lege lidt med panoramabilleder i dag. Tak for idéen! 🙂

    Mange hilsner fra
    Christoffer

    • July 26, 2009 at 1:52 pm

      Hej Christoffer.

      Tak for ros! Det lyder spændende. Jeg håber du får noget ud af det. Send gerne et link til resulatet. 🙂

      -Jesper

  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

